Thuiswerken, een of meerdere dagen in de week, blijft populair. Zo populair dat de helft van de werkenden hier afspraken over wil maken met hun nieuwe werkgever – als ze van baan wisselen. Vooral mensen met jonge kinderen vinden dit belangrijk, blijkt uit een peiling van het RTL Nieuwspanel.
In de leeftijdscategorie 26 tot 45 – de groep met thuiswonende kinderen – wil ruim de helft het recht om thuis te werken bij een nieuwe baan.
Boodschappen of de hond uitlaten
Ook onder de groep mensen die vanwege hun functie of sector niet thuis kunnen of mogen werken, leeft de wens om hier bij een nieuwe baan verandering in aan te brengen. Van deze groep, die mogelijk dus niet weet hoe handig het is om tijdens werktijd de hond uit te laten of boodschappen te doen, weegt 19 procent dit zwaar mee in de zoektocht naar een nieuwe baan.
“Als ik naar vacatures op LinkedIn kijk, wat ik weleens doe voor de grap, en er staat niets over ruimte om thuis te werken, dan kijk ik niet verder”, vertelt de 42-jarige Daniël Kamp, lid van het RTL Nieuwspanel. “Dan vind ik het al niet meer interessant.”
Geen vertrouwen
“Dan laat het bedrijf in mijn ogen zien dat ze geen vertrouwen heeft in haar medewerkers”, vervolgt de 42-jarige werknemer van Fujifilm. Hij benadrukt dat hij niet serieus op zoek is naar een nieuwe baan, al was het maar omdat hij met een burn-out thuis zit.
Ook voor panellid Elwin Tuit (foto rechts) telt thuiswerken als arbeidsvoorwaarde zwaar bij het kiezen van nieuwe opdrachten. “Vijf dagen op kantoor? Dat is toch een teken voor mij dat ze ouderwets zijn, dat ze het niet begrijpen”, vertelt de zzp’er, die op dit moment voor de gemeente Amsterdam werkt. “Dan heb ik geen goed gevoel bij het bedrijf.”
Zeker in de it-sector is het volgens hem niet meer dan normaal om regelmatig thuis te werken. “Juist omdat dit ten goede kan komen van het geluk van de medewerker in het team en daarmee de teamdynamiek.”
Minder files, minder CO2-uitstoot
De voordelen van thuiswerken zijn ook bijna eindeloos, aldus Kamp. “Als iedereen twee dagen thuis zou werken, neemt de filedruk af”, begint hij. “Gaan we door naar het klimaat: het zou heel veel schelen aan CO2-uitstoot.”
“En laten we niet vergeten: geld. De kilometervergoeding worden we ook niet echt vrolijk van, dus waarom zou je naar je werk gaan als je ook thuis kunt werken?”, vraagt hij zich af. “En het is ook een besparing voor het bedrijf dan hé.”
Hoewel driekwart van de ondervraagden positief staat ten opzichte van thuiswerken, zorgt het ook voor wrijving. Hoe minder vaak mensen zelf thuiswerken, hoe vervelender ze het lijken te vinden als een collega dat wel veel doet.
In de groep mensen die bijna nooit thuis werkt, vindt 42 procent het vervelend als collega’s dat wel veel doen. In de groep die wel vaak thuiswerkt, ergert slechts 4 procent zich aan andere thuiswerkers.
Minder productief?
Eenzelfde soort trend is te zien bij hoe men denkt over productief thuiswerken is. Van de mensen die zelf weinig thuiswerken, denkt een derde dat het minder productief is. Van diegenen die vaak thuiswerken, denkt maar 6 procent dat een thuiswerker minder hard werkt dan op kantoor.
Bij deze uitkomsten moet wel worden opgemerkt dat het niet helemaal duidelijk is wat oorzaak en wat het gevolg is. Het is natuurlijk ook mogelijk dat diegenen die minder thuiswerken, dit doen omdat ze er negatief tegenoverstaan en het daarom ook vervelend vinden als anderen het doen.
Online borrelen
Thuiswerken is de normaalste zaak van de wereld, vinden Tuit en Kamp. “Stel dat je twee dagen thuis mag werken, dan blijven er nog drie op kantoor over. Dat is voldoende voor het menselijk contact”, zegt Kamp. Dat contact komt er sowieso wel, volgens hem. “Omdat mensen nu eenmaal gezelschapsdieren zijn.”
En dat kan ook best online, vult Tuit aan. “Soms kost het alleen wat meer moeite.” Het organiseren van een online borrel bijvoorbeeld. “Het is toch makkelijker om op donderdagmiddag de kroeg in te gaan met z’n allen”, zegt hij.
Verantwoording
Het onderzoek is gehouden op 19 t/m 24 oktober 2023, onder ruim 17.000 leden van het RTL Nieuwspanel. Het is na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk: leeftijd, geslacht, opleiding, werkzaamheid en politieke voorkeur. Het RTL Nieuwspanel telt bijna 38.000 leden.